Sunday, April 20, 2008

TaBuRaN PeNdUdUK

Taburan Penduduk Di MalaysiaJumlah penduduk di Malaysia berdasarkan Banci 2000 ialah 23.27 juta orang.Sejumlah 79.7% orang tinggal di Semenanjung Malaysia, 11.4% tinggal di Sabah, dan 8.9% tinggaText Colorl di Sarawak.Selangor merupakan negeri yang mempunyai penduduk paling ramai (4.19 juta), diikuti oleh Johor (2.74 juta), dan Sabah (2.60 juta).Negeri yang paling sedikit penduduk ialah Perlis (0.20 juta).Taburan penduduk Malaysia adalah tidak sekata dan dapat dibahagikan kepada kawasan padat, sederhana padat, dan jarang.

1. Kawasan Berpenduduk Padat Di MalaysiaKepadatan penduduk melebihi daripada 200 orang sekilometer persegi.
Tumpuan di ibu negeri, pusat perniagaan dan perdagangan, pusat kewangan, dan pusat perindustrian.Bangunan dan rumah dibina rapat-rapat untuk menampung bilangan penduduk yang ramai.
Contoh kawasan:Ibu negeriJohor Bahru, Kuantan, Seremban, Melaka, Kuching, Kota KinabaluPertanianDataran Kedah-Perlis, Dataran Terengganu, Dataran KelantanPerlombonganLembah Kinta, Lembah KlangPerindustrian dan perniagaanLembah Klang, Shah Alam.

2. Kawasan Berpenduduk Sederhana Di MalaysiaKepadatan penduduk antara 50 hingga 200 orang sekilometer persegi.
Tumpuan di kawasan pertanian dan perikanan.
Contoh kawasan:Kawasan tanah rendah dan beralun di pantai barat Semenanjung Malaysia, kawasan Kelantan Utara, Kuala Terengganu.Pantai barat Sabah dan SarawakSepanjang lembah Sungai Rajang dan Sungai KinabatanganKawasan Rancangan Kemajuan TanahBandar-bandar seperti Kerteh, Mersing, Miri, Bintulu, Sandakan.

3. Kawasan Berpenduduk Jarang Di MalaysiaKurang daripada 50 orang sekilometer persegi.
Kawasan tanah tinggi, pedalaman yang berhutan tebal, dan kawasan berpaya.
Contoh kawasan:Kawasan bergunung-ganang dan berhutan tebal di pedalaman Semenanjung Malaysia, Sabah, dan SarawakKawasan berpaya di pantai timur Sabah, Sarawak, dan JohorSekitar Tasik Chini.

No comments: